Założenia pedagogiki alternatywnej Neilla

"Nie mogę uwierzyć, że zło jest wrodzone"
 A.S. Neill


Podstawą koncepcji pedagogicznej A.S. Neilla jest założenie, iż dziecko to istota będąca dobrą z natury, zaś warunek wydobycia z niego zasobów naturalnego dobra, to danie mu pełnej swobody w działaniu; dziecko samo powinno decydować o własnym losie, dlatego też nie powinno się mu narzucać jakichkolwiek nakazów czy zakazów. Wszystkie dzieci są ze swej natury również mądre i rozsądne, same więc wiedzą, czego potrzebują na określonym etapie życia. Jednak większość dzieci od samych początków życia, ma uniemożliwiony naturalny rozwój ze strony dorosłych, którzy dążą do jego zniewolenia (które to przynosi korzyści jedynie rodzicom). Dlatego też, A.S. Neill, za główny punkt wychowania przyjął zachowanie albo przywracanie dziecku szczęścia, które zapewni mu możliwość "radosnej pracy i godziwego życia". Szczęście w tym ujęciu jest tożsame z dobrem, więc tylko dziecko będące szczęśliwe może w naturalny sposób być dobre, natomiast wydobycie tej dobroci odbywa się na drodze wychowania w pełnej swobodzie. Neill wykorzystuje w swojej koncepcji zasadę "czekać i patrzeć" (wait to see) - wg niego dziecko same potrafi kierować własnym rozwojem poprzez postępowanie zgodnie ze swoją osobowością. Rolą wychowawcy jest jedynie stwarzanie wychowankom odpowiednich warunków dla ich swobodnego rozwoju, i przede wszystkim - nie wywieranie jakiejkolwiek presji fizycznej czy moralnej. A. S. Neill był bowiem przeciwnikiem indoktrynacji i moralizatorstwa; jego uczniowie podejmowali wszelkie decyzje, a ich działania charakteryzowała pełna samodzielność, gdyż Neill zostawił w ich gestii kierowanie szkołą oraz internatem. Właśnie w ten sposób uczył on wychowanków odpowiedzialności, poprzez ponoszenie wszelkich konsekwencji własnych czynów; wierzył on w karę naturalną, jako wyjątkowo skuteczny element naturalnej autoregulacji zachowań.


 


Koncepcja pedagogiczna Neill’a podsumowanie:

* Szkoła ma być dopasowana do dziecka, a nie dziecko do szkoły.
* Wolność przynosi efekty.
* Dziecko jest z natury dobre, ma wrodzoną mądrość i poczucie realizmu
* Brak wszelkiej dyscypliny w szkole, pouczania, sugerowania, instruowania, wskazań moralnych i religijnych.
* Pełna swoboda zachowania
* Miłość jest konieczna w każdej szkole, ponieważ oznacza akceptację.
* Bezstresowe wychowanie
* Wszyscy są sobie równi i mają jednakowe prawa
* Uczniowie nie są zmuszani do chodzenia na lekcje
* Dziecko ma żyć własnym życiem, a wychowanie ma być przygotowaniem do tego życia
* Szkoła ma leczyć dzieci z wszystkich kompleksów wynikających z moralizatorstwa i strachu
* Summerhill jest szkołą samorządną i demokratyczną
* Summerhill jest szkołą kompromisową (dzięki samorządowi)
* Zabawa jest najważniejsza (zabawa w sensie fantazji, pobudzanie wyobraźni)
* Idea niewtrącania się do rozwoju dziecka oraz niewywieranie nacisku na dziecko

Źródło: Łobocki M., ABC wychowania dla nauczycieli i wychowawców; Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz